|
Bilen
Bilen är nog den sämsta investering vi gör, men en som många
av oss behöver. Jag tänkte att vi skall räkna ut vad det
egentligen kostar att ha bil, samt ge ett förslag på hur ni kan
hantera era bilkostnader över tiden utan att bli överraskad.
Vi börjar med att dela upp kostnaderna i tre kategorier.
Sparande för ny bil
- Årlig värdeminskning baserat på årsmodell
- Värdeminskning baserat på antal mil
Årliga kostnader
- Skatt
- Försäkring (delvis rörlig då det finns vissa milbaserade
intervall)
- Service (i huvudsak milbaserad, men kan även vara en årlig
kostnad om man kör minimalt med antal mil)
- Besiktning
- Däckslitage
Bränslekostnader
- Bränsle (Helt beroende på när ni väljer att köra)
Ett bra riktmärke på värdeminskningen är restvärdet på en
leasingbil, som ligger runt 50% efter 3 år och 6 000 mil.
Värdeminskningen är snabbare i början och avtar därefter.
Kalkyl
Låt oss göra en enkel kalkyl på
en ny bil |
Inköpspris: |
200 000 kr |
|
Värdeminskning på 3 år och 6 000 mil: |
100 000 kr |
|
Skatt per år: |
1 500 kr |
|
Försäkring per år: |
3 000 kr |
|
Bensinförbrukning per mil |
- Stadskörning: |
1,0 liter per mil |
|
- Blandad körning: |
0,8 liter per mil |
|
- Landsvägskörning: |
0,6 liter per mil |
|
Min körning: (1,0+0,8+0,6)/3 * 1,1
= 0,88 liter per mil
(gör en fördelning som motsvarar er körning och lägg sedan
på lite, då ni troligtvis inte når broschyrens nivå. Jag
multiplicerade med 1,1) |
Bränslepris: |
12,50 kr/liter |
|
Mil per år: |
2 000 |
|
Service: |
4 000 kr per 2 000 mil |
|
Däckkostnad: |
4 000 kr för 4 000 mil |
|
Nedan har vi använt dessa siffror i en kalkyl som ni kan
använda för att göra era egna beräkningar.
Denna kalkyl är uppbyggd på att spara undan lika mycket som
värdeminskningen är under perioden. Detta för att ni skall vara
tillbaka på samma belopp när perioden har passerat och ni skall
köpa en bil.
Bilkalkyl (1)

Bilkalkyl (2)

Ladda
ner mall i PDF format
Nästa: 2.16 Bilköpartankar
|